tisdag 27 mars 2012

Känslan av en återkomst...

Ja, det är så här det är att göra en återkomst. Har hört en del om dem men aldrig riktigt gjort någon egen.
Äntligen är fönsterfläktarna på bussarna kallare än det är ute, då vet man att det är vår på riktigt.
Medan Nat King Cole sjunger för mig (oj, råkade tydligen precis höra en hel jullåt utan att reagera) tänker jag tillbaka på hemresan på bussen idag...
Ett par stationer efter min, hoppade fyra riktiga stekar-killar i 18-års åldern på. De fick stå upp eftersom bussen var full och de ställde sig dryga metern från där jag satt. Min planerade sovstund hade helt plötsligt förvandlats till en studie i mänskligt stekar-beteende. Inte alls ointressant faktiskt.
Först försökte jag sätta mig in i om jag själv hade tyckt att de var coola när jag var i deras ålder men det är svårt att säga, jag menar... de är ju bara barn... ja, ja, jag veet...jag är halv-tant i deras ögon!
De skämtade och skojade på sitt stekar-vis varpå den ena säger:
-Äsch, håll tyst "riking"!
Pojken med det lukrativa smeknamnet fick troligen en stor önskan om att trycka till den andre och sa:
-Var tyst själv "Vask-kräkaren"!
...och där punkterade han ju på nåt sätt den diskussionen.
Mitt i allt detta hade de ställt sig och blockerat utgången till en av bussdörrarna, för att överhuvudtaget få plats. Detta resulterade i att varje gång bussen stannade för att släppa av en passagerare så gick stekarna ut i en amöba-formad klunga, för att sen gå in och ställa sig ihoptryckta igen, står man för nära bussdörren så stängs den inte, och detta resulterade i att de höll en 45-gradig vinkel på kropparna för att vi skulle kunna åka vidare, och så gick det, ut, vänta, in, vinklar, ut, vänta, in...osv...
Hur coola de än var så blev det nästan som en parodi, som att skåda en manet som försöker simma ifrån sina giftiga spröt. Tack för underhållningen!

Men nu går banne mig ögonen i kors, jag är såå trött nu att jag skulle kunna gnaga på en skunk i trekvart utan att märka av det.
Kära vänner, SOV GOTT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar