måndag 16 januari 2012

Känslan av ett minnes doft...

Sitter här och funderar över dofter. Det sägs att doftsinnet är vårt starkaste sinne när det kommer till minnen. Jag vet hur jag stoppat näsan i något och på mindre än en sekund blivit förflyttad till just den platsen och det där tillfället för länge sen.

Doften av det sura pulvret jag och min bästa kompis köpte i kiosken, sommaren då vi fyllde 13 och 14.

Doften av den där sommardagen ute vid den hundkex-täckta kullen i trädgården.

Doften när pappa och jag gick hem från skridsko-sjön på vintern med smaken av varm choklad och mammas bullar kvar på tungan och doften av kyla och grannarnas bras-eld trängandes i näsan.

Doften av min första parfym, den där röda Daten.

Doften av min morfars köttbullar och så mycket, mycket mer...

Jag undrar om de dofter jag känner idag kommer att sätta samma tydliga, fina spår i mig som dofterna från barndomen gjorde? Det återstår väl att se...

Nu är det dags att hoppa in i duschen, hänga tvätten och sen sjunka ner i en morgonrock och tänka på bra saker. Imorgon är det tisdag och inte vilken tisdag som helst, det är exakt fyra månader till Norges nationaldag... det ni!

God natt och sov sött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar